Luchthaven Luxemburg-Findel, ook wel simpelweg Findel genoemd, is een luchthaven in Luxemburg, gelegen op enkele kilometers ten noordoosten van de stad Luxemburg in de plaats Findel in Sandweiler, vandaar de naam.
Het is de enige luchthaven in het land en is dus exclusief internationaal. Het dient als een hub voor de nationale luchtvaartmaatschappij Luxair, evenals voor het internationale vrachtbedrijf Cargolux.
In termen van vrachtvervoer is Findel Airport de vijfde Europese vrachtluchthaven na Parijs, Frankfurt, Amsterdam en Londen en staat ze op de 23e plaats wereldwijd.
In termen van passagiersverkeer maakt het een ongekende groei door, met 4,4 miljoen passagiers in 20191.
Het was in 1930 dat de Luxemburgse luchtvaartpioniers de locatie Findel kozen om hun passie te beoefenen. De Tweede Wereldoorlog heeft dit project uitgesteld en het duurde tot 1945 voordat Findel Airport operationeel werd. Het werd in 1946 ingewijd.
Met een grasbaan en een klein houten gebouwtje bood de luchthaven in 1946 al plaats aan meer dan duizend vliegtuigen, een aantal dat sindsdien gestaag is toegenomen. Dit intensieve verkeer vereiste begin jaren 1950 de aanleg van twee sporen: een van 2 meter bij 000 meter en de andere van 60 meter bij 1 meter; en in 600 stelde de hoofdbaan, vergroot tot 50 meter en gemarkeerd, het Groothertogdom eindelijk in staat om een internationale luchthaven te hebben die nachtvluchten mogelijk maakte. Deze verlenging veroorzaakt de sluiting van het vliegveld van Esch-sur-Alzette.
Deze opkomst op de luchthaven was deels te danken aan het Luxemburgse bedrijf Luxembourg Airlines, in 1962 omgedoopt tot Luxair. In het begin van de jaren zeventig ontstond het project om de hoofdbaan uit te breiden en werden ook vrachtvluchten geboren met de oprichting van Cargolux, een bedrijf dat zal bijdragen tot de modernisering van de uitrusting (landingssysteem voor alle weersomstandigheden) en tot de daadwerkelijke uitbreiding van de landingsbaan. In de jaren negentig werd een nieuwe verkeerstoren in gebruik genomen, die de luchtverkeersleiding en radiotechnische diensten centraliseert.
De bouw van een nieuwe, veel grotere terminal die plaats biedt aan maximaal 3 miljoen passagiers per jaar, werd in 2 aan LuxAirport2002 toevertrouwd. Sindsdien zijn terminals A en B ontstaan. Terminal B "small carriers" is volledig functioneel sinds 2004 en heropend in juli 2017, met de bouw van een loopbrug die deze verbindt met terminal A. De bouw van terminal A werd voltooid in 2008 en deze terminal werd in gebruik genomen op 21 mei 2008.
bron: Luchthaven Luxemburg